-
آدمی را فقط لباس خویش، سزاست.
جمعه 13 اردیبهشت 1398 23:41
توی دنیای ما، نقشها و هویتهای زیادی هست که برخیشون رو ما حسب زیباشناسیمون میپسندیم برای خودمون و برخیشون هست که با شخصیت و هویت ما، سازگاری و تناسب دارند. یکی از خصایص آدمی اینه که وقتی هویتی رو دوست داره، تلاش میکنه بهش برسه یا اصلا اداش رو در میاره که بهش رسیده، تا احساس رضایت بکنه. عمده افراد هم این هویت رو...
-
لزوم آموزش اخلاق باور در سطح عمومی
جمعه 9 فروردین 1398 10:53
آدمی در عمل با هنجارهایی روبهروست که آزاد است به آنها عمل کند؛ هنجارهای اخلاقی، قانونی، عرفی و غیره. در بحث از این هنجارها، به لحاظ معرفتی و علمی، مباحث فرااخلاق مقدم هستند. چون مبانی مباحث اخلاق هنجاری و کاربردی، در فرااخلاق بحث میشوند. اما به لحاظ عملی، کسی که پژوهشگر در مسائل اخلاقی نیست، *باید* چه کند؟ و علاوه...
-
چاییتو بخور
دوشنبه 6 اسفند 1397 16:26
مامان یه خاله داره به نام «خاله رباب». خیلی خاله مهربون و دوستداشتنی و قشنگیه. خیلی هم به من محبت داره. یکی از سالهایی که ماه رمضون، مشهد بودم، خاله رباب دعوتم کرد که افطار برم پیششون. کلا سه نفر بودیم. من و خاله رباب و مهدیآقا، شوهرخاله. خاله سفره رو یه ذره بزرگ انداخته بود. مهدیآقا بالا نشسته بود و با یه...
-
وظایف اخلاقی در مقام فهم متن
دوشنبه 8 بهمن 1397 21:58
در مواجهه با یک متن، ذهن به صورت ناخودآگاه تلقی (دستکم اولیه) از متن پیدا میکنه. از اونجا که هر رفتاری، میتونه در جایگاه داوری اخلاقی قرار بگیره، فهم از متن نیز از این قضیه مستثناء نیست. برای همین، در مقام فهم متن، بایستی از جهت اخلاقی بدونیم که چه وظیفهای داریم. بخشی از مباحث روششناسی فهم متن، در خصوص این نیست...
-
لایههای ایدئولوژی
جمعه 27 مهر 1397 09:34
به تصور من، اگه یک نظام فکری در برههای از تاریخ، مطرح و تا حدی اجرا شده باشه، برای به دست آوردن اون مجموعه تفکرات، از فکتهای تاریخی (معادل درخوری برای Fact نمییابم) با سه لایه از گزارهها و حقایق، مواجهه داریم. به عبارت دیگه، در بررسی تاریخی یک نظام فکری، بایستی توجه داشت که فکتهای تاریخی، در لایههای مختلف قرار...
-
در همان خط اول گم میشویم.
شنبه 5 خرداد 1397 19:11
برخی محتواهای ذهنی از قدرت زایش فکری * حاصل میشوند و اصیل نیستند. ۱) قدرت زایش فکری همان است که که در تصور مفهوم «صفر» -۰- از آن استفاده میکنیم. مفهوم صفر زاییده واقعیت عینی نیست. سوژهای است که ابژه ندارد. برخلاف اعداد دیگر که تصورات اولیهشان رو در متن واقعیت مییابیم، صفر تماما هیچ است. قدرت زایش فکریمان، با...
-
چرا عاقلان را نصیحت کنیم، بیایید از عشق صحبت کنیم.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 00:31
نگاه جامعه و فرهنگ ما به «عقل»، موجودی خودمحور و مصلحتاندیش -یا به زبان دینی «تابع هوای نفس»- است که هرچیزی را فقط برای منفعت خود میخواهد. به عبارت دیگر فقط درجستجوی منافع شخصی و ادراکات فردی میاندیشد و در روابط خود بر محوریت سود و زیان شخصی زیست میکند. کسی که عاقل است، بهتر گلیم خودش را از آب بیرون میکشد و آنی...
-
داستان و نمایش
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 16:12
قضیه اینه که همه نشستند دارند یه نمایشی رو نگاه میکنند و به داستان گوش میدن و شدیدا غرق نمایش هستند که یهو یه نفر پا میشه میگه بابا داستانش این نیست گیجها. نمایشنامه یه چیز دیگهست و یه عده رو به کار میگیره که کلا داستان رو اشتباه فهمیدید و به حرفش گوش میدن. یه گوشه دیگه هم یکی دیگه همینکارو میکنه اما میگه داستان...
-
من، چرا در من نیست؟
دوشنبه 25 دی 1396 22:57
دکتر آرش نراقی در جایی فرمودهاند: «پسزمینه معرفتی فرد در شکل بخشیدن به نوع باورهای «تجربه-بنیان» او، نقش تعیینکنندهای ایفا میکند. » نوشته زیر، مطلبی بیشتر از این جمله نیست. مسئله: حتما تا به حال بارها دیده اید که در میان نوجوانها و برخی جوانها، گاهی شیفتگی و علاقهای نسبت به یک شخصیت محبوب (اصطلاحا سلبریتی)...
-
«تشیع عراقی، تشیع ایرانی»
جمعه 3 آذر 1396 21:54
در طول چندباری که در پیاده روی اربعین، شرکت کردهام، با رزترین مسئله ای که نظر مرا به خود جلب کرده، تفاوت فاحش میان ایمان عراقی و ایمان ایرانی بوده است. 1 ایمان در تعریف تشیع عراقی، مقولهای است از جنس باور، از جنس اعتقاد. امری معرفتی که به یقین فرد، آغشته شده و برایش به نحوی اثبات شده و بدون شک است. آنچه در عمل،...
-
بن بست گفتگو، آغاز یک گفتگو است.
شنبه 27 آبان 1396 00:26
در گفتگو بر سر یک مسئله طرفین تلاش میکنند دیدگاه خودشان را به نحوی موجه جلوه بدهند. برای این موجه بودن یک گزاره، بایستی فرد، وجهی عقلانی مثل استدلال برای توجیه دیدگاه خود دست و پا کنند تا دیگری بتواند آن را قبول کند. استدلال کردن، نیازمند رویکردی عقلانی به مسئله است تا نهایتا بتوان بر پایه مفاهیم، استدلالی برای دیدگاه...
-
رویکردهای مختلف در تحلیل
پنجشنبه 25 آبان 1396 16:43
در هر تحلیلی، دو رویکرد وجود داره که پوشیده داشتن و توجه نکردن به این رویکردها، بسیار موجب خطا میشه. گاهی اوقات در مواجهه با یک پدیده، وقتی میخواید تحلیلش کنید، توجهتون به همون واقعیات موجوده و همان چیزهایی که هست رو میخواید توصیف کنید. اما گاهی اوقات، درصدد تحلیلی هستید که میخواید طبق بایدها تحلیل کنید. سعی میکنید...
-
چون نگهش داری، از دست میرود.
سهشنبه 2 آبان 1396 23:50
وسط نوشته هایش، نام تو را آورده بود. اول اشتباه خواندمش. باورت میشود؟ انگار که مغزم بخواهد از یادآوری ات فرار کند. دوباره خواندم و دیدم خودتی. نام کوچکت که من هیچگاه ننوشته و نگفتمش. آن وسط میان جمله نشسته بود و نویسنده، ضمیری که به من برمیگشت و نام تو را با چند کلمه فاصله قرار داده بود. گویا که حتی روا نیست نشانه...
-
آنچه از حادثه در من میماند.
پنجشنبه 13 مهر 1396 18:51
از قدرتهایی که در ما متوسطان پیدا نمیشود، توانایی تفکیک مفهوم و مصداق در متن زندگی است. اینکه بتوانی سایه ها را از حقایق ذهنی ات جدا کنی. کمی از انتزاعی حرف زدن فاصله بگیرم و مثال بزنم. مثلا فرد الف را تصور کنید که با فرد ب رفیق شده است. قبل از این رفاقت، فرد الف در ذهن تصویری از معنای رفیق، بایدها و شاید های آن در...
-
کلمات
یکشنبه 20 تیر 1395 20:13
از همان کودکی کلمات اسباب بازی من بودند. با آنها همه کار میکردم، خانه میساختم، شهر میساختم، آدم میساختم، زندگی میساختم و بعد همه اینها رو با هم در وقایع مختلف می آمیختم. من بازی با کلمات رو خوب بلد شدم. میدانستم کدام کلمه، کجا خوب میتواند ستون یک کلام باشد و کجا پایه اش می لرزد. کدام کلمات حتی با زلزله تکان نمیخورند،...
-
تزلزل وجودی: یا چه شد که توانستم تحمل کنم در کافه ها بنشینم؟
جمعه 13 فروردین 1395 21:43
انسان -بدون لحاظ عوامل بیرونی و عوامل تشویق خودآگاه و ناخودآگاه- تمایل دارد نسبت به اعتقادات خودش در مرحله ای از سکون و امنیت ایستاده باشد. (و چه بسا این مسئله وابسته به یک تمایل جامع تری از انسان باشد که این گزاره پرتویی از آن است.) این تمایل سبب می شود از پارادایم های متفاوتِ از عقیده خودش دوری کند [نظیر انسان سنتی...
-
احترام شرط تفکر است.
شنبه 22 اسفند 1394 18:49
ارزش و احترام آدمها صرفا به اعتقادشان نیست. به شخصه -اگرچه مسلمانم، اما - برای آتئیست مودب بینهایت احترام بیشتری قائلم تا مسلمان بی ادب. عقل حکم میکند که باید به انسانها احترام گذاشت، و مذهب های موافق عقل، مسلک هایی خلاف این رویه ندارند. کسی که احترام انسانهای دیگر را نگه نمیدارد، علاوه بر این که قطعا خلاف مسلک خویش...
-
محله بندی داده ها
پنجشنبه 13 اسفند 1394 15:47
برای ذهنم چارچوب ساختم، چرا که معتقدم با در عصر انباشتگی اطلاعات قرار داریم و با احاطه ای از اطلاعات تنظیم نشده و مرتب نشده، عملا هیچی نمیدانیم! هر داده ای باید جای خودش را داشته باشد، باید تحلیل شده در خانه خودش جای بگیرد، باید روابط داده ها بررسی شود و برای اینکار مهم است که خانه خودش را پیدا کند تا همخانه ای هایش...
-
اضطراب در اتاق کنترل
پنجشنبه 29 مرداد 1394 19:34
یه تجربه نسبتا مهم! انسان تا وقتی که از حیث احساسی تنهاست یعنی قرار است خودش از پس خودش بر بیاید که در تضاد عقل و احساسات خودش چه کند، گاهی قید احساساتش را میزند تا عقل آرام شود، و گاهی عقل خودش رو قانع میکند به حقانیت احساساتش. و به طریقی این تعادل را بین عقل و احساسات خودش برقرار میکند. در این تضاد فرقی نمیکند که...